h km/h:

Niedziela, 22 czerwca 2014 · dodano: 12.07.2014 | Komentarze 7

Zaczęło się od tego, że siwobrodemu aparat odmówił posłuszeństwa. Nic szczególnego, bateria wydała ostatnie tchnienie pod koniec poprzedniej wycieczki po Poczdamie, a podładować się nie dało, bo nie zabrał ładowarki..
-- Masz tu kolego blok z kartkami i pudełko kredek, zaproponowałem. Możesz stworzyć dwieście kolorowych obrazków w formacie A4, powinno wystarczyć. W tym momencie wręczyłem siwobrodemu sporą ilość kartek i komplet kredek, jeszcze nie używanych.
-- Jak zabraknie papieru, daj znać. Teraz wypróbuj nowy "sprzęt" i jedziemy zwiedzić miasto.

Siwobrody z nowa zabawka do uwieczniania rzeczywistosci
Siwobrody z nową "zabawką" do uwieczniania rzeczywistości © benasek

O Neuruppinie jest sporo informacji w internecie, ale kilka szczegółów warto przypomnieć. Miasto leży w Brandenburgii, w prostej linii 60 km na północny zachód od centrum Berlina. Można więc spokojnie zrobić sobie wycieczkę do stolicy Niemiec co też czasem robię. Należy obszarowo do jednych z większych miast naszych zachodnich sasiadow. Tylko dwa miasta w Polsce mają większą powierzchnię od tego liczącego nieco ponad 30 tysięcy mieszkańców miasta - Warszawa i Kraków. To tutaj w 1750 roku po raz pierwszy w świecie zaczęto ilustrować gazety i czasopisma. Oto jedna z takich ilustracji. Tak wiec kolebką dzisiejszych brukowców jest właśnie Neuruppin czyli po polsku Nowy Rypin.

Jedna z pierwszych ilustracji
Jedna z pierwszych ilustracji © benasek (Fotka zrobiona z folderu "Fontanestadt Neuruppin ...hat Wasser!")

Całkiem sympatycznie układa się temu miastu współpraca z Babimostem, jednym z miast partnerskich. Uroku dodają ok. 15 km długości dwa jeziora, nad którymi jest miasto położone. W pobliskich lasach jest mnóstwo zwierzyny z wilkami włącznie. Mimo wielkich obszarow lesnych, widuje tu niemal codziennie ciezarowki z drewnem z Polski.
Wyjeżdżamy z domu dość późno, bo po ok. 12. Kierunek port nad jeziorem.

Neuruppin, jezioro, stadt, miasto, brandenburgia
Neuruppin © benasek

Port, jak port, nic ciekawego nie zauważyłem, obok termy w których można pływać, może kiedyś o nich więcej napiszę. Za to tutaj korci mnie by zajrzeć.

Neuruppin

Nad jeziorem fotografujemy stojak z kłódkami.
Kłodki na stojaku
Kłodki na stojaku © benasek

Dowiadujemy się, że Stephanie i Christoph są razem od 2 sierpnia 2009 i mają już trójkę bobasów.
Neuruppin © benasek

Potem pokręciliśmy się po urokliwych uliczkach, których to miasto sporo posiada.

Prawie całe miasto jest otoczone murem
Neuruppin fragment murów
Neuruppin fragment murów © benasek

Jedną z cech charakterystycznych są tak pomalowane przystanki
Neuruppin przystanek
Neuruppin przystanek © benasek

Neuruppin, przystanek
Neuruppin, przystanek © benasek

Neuruppin
Neuruppin © benasek  Można tu znaleźć sporo klimatycznych knajpek.

Neuruppin część rynku

Ten sam balkon w czerwcu 2014
Neuruppin balkon na jednej z kamienic rok 2014
Neuruppin balkon na jednej z kamienic rok 2014 © benasek

Stara wieża nie stoi bezużytecznie.
Neuruppin wieża przystosowana do wspinania
Neuruppin wieża przystosowana do wspinania © benasek

Została odrestaurowana i można się po niej wspinać.

Jeżdżąc po mieście lepiej się nie spieszyć. Jest tu kilka fotoradarów stacjonarnych, jak na przykład ten.
Neuruppin fotoradar
Neuruppin fotoradar © benasek

W innym miejscu, na obwodnicy miasta jest ograniczenie do 50 km/h. Gdy tutaj będziemy jechać z prędkością na przykład 55 km/h...
Neuruppin, za chwilę wyłoni się fotoradar
Neuruppin, fotoradar © benasek

... nagle zza tej tablicy nastąpi błysk i za 2 tygodnie otrzymamy list z którego się dowiemy, że mamy do zapłacenia 15 euro kary. (Za przekroczenie 3 km/h). Ten fotoradar jest sprytnie schowany za tablicą. Od lipca 2014 mandaty są już droższe. W internecie pod takim a takim adresem zobaczymy wtedy fotkę naszego auta. Tolerancja jest tu znacznie mniejsza niż w Polsce. W wysyłanie fotek nikt się nie bawi.
Neuruppin, fotoradar

Po "zapoznaniu" się z zasadami jeżdżenia autem po Niemczech nie rozumiem płaczu i lamentu nad sprawą radarów w Polsce. Są jasne przepisy, należy ich przestrzegać, to proste. Tu nikt nad tym nie biadoli. Dzięki tym zasadom i rowerzystom w Niemczech jeździ się lepiej i bezpieczniej. Tym razem nie spotkaliśmy ustawionego na poboczu auta ze sprzętem do zarabiania pieniędzy. Zapewniam jednak, że te okolice z takich sytuacji słyną i jeżdżąc do pracy zdążyłem się już do nich przyzwyczaić, oczywiście szanując przepisy drogowe.

Gniazdo na trabancie, tylko bocianów brak.
Neuruppin, trabant
Neuruppin, trabant © benasek

Kania ruda, to ona nam dziś często towarzyszyła podczas wycieczki. Mimo, że w Europie rzadsza od czarnej, w tych okolicach można ją częściej spotkać. Różni się od tej drugiej bardziej wciętym ogonem i czarniejszą barwą pod skrzydłami. Tyle razy o niej opowiadałem, że siwobrody z Trendixem z pewnością mają na razie dosyć ornitologicznych opowieści. Jednak kanię od myszołowa powinni z kilometra rozróżnić.
Kania brunatna
Kania ruda © benasek

Wyciągam jeszcze chłopaków na lotnisko, gdzie obserwujemy szybowce.
Neuruppin lądujący szybowiec
Neuruppin lądujący szybowiec © benasek

Jest tu w pobliżu elektrownia słoneczna.
Neuruppin elektrownia słoneczna
Neuruppin elektrownia słoneczna © benasek

"Mądrzejsi inaczej" i tak będą wciskać ludziom, że powinniśmy w Polsce budować elektrownie atomowe. Nie znam lepszego rozwiązania dla przyszłości energetyki jak energia ze Slonca. W Niemczech takie elektrownie wyrastają jak grzyby po deszczu, jest ich już setki... Za to elektrownie jądrowe znikają.
Wracamy do miasta. Neuruppin burzy stereotyp odnoszący się do dobrych niemieckich dróg.
Neuruppin ulica
Neuruppin ulica © benasek

Te wciąż czekają na remont. Sprawa o tyle utrudniona, bo ta droga to zabytek i potrzebne są specjalne pozwolenia na jej modernizację. Stereotypów na temat Niemiec które okazują się nieprawdziwe, można by wymieniać więcej. Przyjdzie pewnie jeszcze na to czas.
Po niecałych 3 godzinach pedałowania, wracamy do domu na obiad, zostawiając miasto i jezioro do następnego razu.