h km/h:

Do Tarnowa i na wernisaż Adama Jańca

Poniedziałek, 6 października 2014 · dodano: 25.10.2014 | Komentarze 11

Tarnów przywitał mnie ładną pogodą. Wycieczkę zaczynam we wsi Łętowice. Rower jak to często w takich sytuacjach bywa, pożyczam (Ewa, dziękuję, "rumak" spisał się doskonale).
Z czwórki pasących się kóz, tylko dwie zainteresowały się moja osobą.
Łętowice - kozy pasące się obok drogi
Łętowice - kozy pasące się obok drogi © benasek

Susząca się kukurydza posłuży jako pasza, dla ludzi się podobno nie nadaje, tak mi przynajmniej oznajmił gospodarz.
Łętowice - susząca się kukurydza
Łętowice - susząca się kukurydza © benasek

Biało-czerwona szachownica w służbie polskiej wsi.
Łętowice - wiatrak
Łętowice - wiatrak © benasek

Najpierw kieruję się do Wierzchosławic. Stoi tu dom, w którym urodził się Wincenty Witos - trzykrotny premier Rzeczypospolitej Polskiej w okresie międzywojennym.
Wierzosławice - dom Wincentego Witosa
Wierzchosławice - dom Wincentego Witosa © benasek

Odwiedzam także muzeum, poświęcone temu politykowi, znajduje się ono niedaleko stąd. Zawiera sporo pamiątek związanych z Witosem oraz życiem na wsi w tamtych czasach. Oczywiście robię zdjęcia gdzie się tylko da. W domu, podczas ich przeglądania jestem zaskoczony, bo na zdjęciu jeszcze coś widać. Mowa o tej jasnej plamce w centrum kadru i tych zaznaczonych strzałkami.
Wierzchosławice - muzeum Wincentego Witosa
Wierzchosławice - muzeum Wincentego Witosa © benasek

Oto powiększenie tego, którego uchwyciłem w środku.
Orb uchwycony w muzeum Wincentego Witosa w Wierzchosławicach
Orb uchwycony w muzeum Wincentego Witosa w Wierzchosławicach © benasek

Jest kilka teorii na temat tych plamek. Wikipedia mówi jasno: "Orb" (z ang. sfera) – artefakt, przyjmujący zazwyczaj formę koła, pojawiający się przeważnie na zdjęciach wykonywanych głównie aparatem cyfrowym z użyciem lampy błyskowej lub innego, silnego źródła światła". Inne wyjaśnienie tej zagadki podaje strona nieznane.pl. Co ciekawe, 12 sekund po wykonaniu pierwszego zdjęcia, robię prawie w tym samym miejscu drugie. Te zdjęcie już niestety nic niezwykłego nie zawiera.
Wierzchosławice - Muzeum Wincentego Witosa
Wierzchosławice - Muzeum Wincentego Witosa © benasek
Czym są naprawdę te plamki, trudno powiedzieć. Polemizowałbym z teorią, że to cząstki kurzu, bo jeśli tak, miałbym tych obiektów znacznie więcej w swoich zbiorach. Przecież kurzu jest wszędzie pełno. Może ktoś ma coś w tej kwestii do powiedzenia?

Z Wierzchosławic jadę do Tarnowa. Nie znam dokładnie drogi, polegam więc na zasadzie "Koniec języka za przewodnika".
Tarnów ma ponad 100 tysięcy mieszkańców i przyznam, miasto robi na mnie miłe wrażenie.
Po drodze spotykam taki oto słup z głośnikami.
Tarnów - słup z głośnikami
Tarnów - słup z głośnikami © benasek

Pamiętam taki funkcjonujący sprzęt z mojego rodzinnego miasta jeszcze za czasów "jedynie słusznej ideologii". Było to trzydzieści lat temu. Dlaczego stoi nadal w Tarnowie? Prawdopodobnie przyczyną są pobliskie zakłady chemiczne. W razie jakiegoś zagrożenia, należy szybko powiadomić otoczenie.
Kolejny "obiekt" który zmusza mnie do tego bym przycupnął i strzelił fotkę to grzyb - czernidłak. Grzyb trujący, ale tylko w połączeniu z alkoholem.
Czernidłak
Czernidłak © benasek
Odwiedzam wystawę ukazującą historię i kulturę Romów.
Cyganka wróżąca z kart
Cyganka wróżąca z kart © benasek

Liczba Romów w polulacji kraju
Liczba Romów w populacji kraju © benasek

Cygańskie wozy
Cygańskie wozy © benasek

Jadę na miasto. Piękny ten Tarnów, uliczki, domy... Mają klimat.
Wprawdzie tramwaje już nie jeżdżą, ale pojazd przy ulicy Wałowej stoi.
Tramwaj na rynku w Tarnowie przy ulicy Wałowej
Tramwaj na rynku w Tarnowie przy ulicy Wałowej © benasek

Tarnów Rynek
Tarnów Rynek © benasek

Tarnów - Stare Miasto
Tarnów - Stare Miasto © benasek

Na drzwiach jednego z budynków plakaty powiadamiające o wernisażu Adama Jańca.
Być w Tarnowie i przegapić taką szansę? Nie, to byłoby nie do pomyślenia.
Adam Janiec jest artystą mieszkającym w pobliskich Łętowicach. Od wielu lat maluje by, jak sam mówi: "Oddać nastrój chwili i miejsca, ową szczególną poezję".  Z moich obserwacji wnioskuję, że w regionie jest znaną osobą. W każdym muzeum w którym byłem, a także na zamku w pobliskim Dębnie, są jego dzieła. Dowiaduję się, że prace brały już udział w niezliczonych wystawach, plenerach i spotkaniach. Stosuje technikę olejną.
Na wernisaż przybywam punktualnie. Widzę pełno odświętnie ubranych gości. Ja jedyny z rowerem. Zostawiam go oczywiście na zewnątrz.
Tarnów - muzeum etnograficzne wernisaż Adama Jańca
Tarnów - muzeum etnograficzne wernisaż Adama Jańca © benasek

Wystawa ma tytuł: "W stronę miniatury". Mieści się na dwóch piętrach, muzeum etnograficznego.  Ludzi sporo, by pogadać z artystą, trzeba swoje odczekać. Na początku niespodzianka, każdy kto przybył, mógł liczyć na szczęście i wygrać jeden obraz. Należało tylko przy wejściu wziąć numerek. Niespodzianka podwójna, bo zamiast jednego szczęśliwego losu, były dwa... Oczywiście takie sytuacje mnie nie dotyczą - dla mnie niestety zabrakło numerków. Twórca stworzył grubo ponad tysiąc obrazów. Tu, na wystawie naliczyłem ich około stu.

Dominuje na nich architektura i natura. Dzieła można było oczywiście zamówić i kupić. Zdecydowana większość już była sprzedana.
Tarnów - muzeum etnograficzne wernisaż Adama Jańca
Tarnów - muzeum etnograficzne wernisaż Adama Jańca © benasek

Artysta we własnej osobie.

Adam Janiec - Wenecja
Adam Janiec - Wenecja © benasek

Z wernisażu z powrotem do miejsca, skąd wyruszyłem. Nad Dunajcem można było dostrzec przy odpowiednio mocnym zmrużeniu oka piękną "wielką" małą literę "i".
Tarnów - zachód słońca nad Dunajcem
Tarnów - zachód słońca nad Dunajcem © benasek

Kategoria Polska

Antykwa
| 20:51 sobota, 12 marca 2016 | linkuj Byłem w Tarnowie wielokrotnie. Jeszcze częściej przejeżdżałem tylko. Ale to nie były takie bytności. Do dziś nie wiedziałem że tam można znaleźć takie zakątki. No bo jak się ma takie lata jak ja miałem wówczas, to widzi się inne rzeczy. Dlatego z przyjemnością (i z sentymentem) obejrzałem te obrazki.
Trendix
| 19:47 czwartek, 20 listopada 2014 | linkuj Tarnów bardzo fajny ale pomnik JPII mają chyba najgorszy w kraju ;)
art75thorus
| 19:25 poniedziałek, 10 listopada 2014 | linkuj ciekawostka ta szachownica jest niestety nie prawidłowa tak samo jak używane na samolotach sił powietrznych naszego kraju ,niestety na fali niszczenia to co komunistyczne w latach 90 nie oglądając się na historię naszego lotnictwa obrócono o 45 stopni i tak skończyła się era znaku naszych statków powietrznych która funkcjonował nie przerwanie w latach 1918-1993.Tak po prawdzie niezła kolekcja obrazów Adama Jańca znajduje się w powiecie szamotulskim w rodzinie artysty ale o tym Krzyś wie doskonale hehe.Rynek w Tarnowie od razu skojarzył mi się z Jelenią górą podobny klimat i bimba czerwona... .Jeśli ktoś odwiedzi Kamienną Górę polecam zwiedzić Projekt Arado
memento
| 20:23 czwartek, 6 listopada 2014 | linkuj Dla Orba warto się było wczytać w opis. ;)
anwi
| 20:15 wtorek, 4 listopada 2014 | linkuj Ma klimat ten Tarnów. Wozy cygańskie świetne.
angelino
| 17:33 piątek, 31 października 2014 | linkuj "Chodzą" mi te okolice po głowie, gdy myślę o wakacjach.
Mariola/mariolamuz_ | 17:44 środa, 29 października 2014 | linkuj Blog Twój pozwoliłam sobie w "ulubione" wrzucić :)
iskiereczka74
| 19:55 wtorek, 28 października 2014 | linkuj Następnym razem zajedź do Tuchowa. Przez 15 lat co roku spędzałem tam wakacje . Piękne wspomnienia z dzieciństwa. Do Tarnowa dojeżdżałem kuszetką a potem PKS lub pociąg ciągnięty parowozem... To rodzinne strony moich rodziców. "Najbliższe kursujące tramwaje były w Krakowie" :-)

Pozdrower-y
oelka
| 21:21 niedziela, 26 października 2014 | linkuj Tramwaj w Tarnowie to tylko atrapa nawiązująca do wagonów wyprodukowanych w Sanoku, typu SW1, jakie kursowały po Tarnowie w latach 1911-42.
tunislawa
| 18:26 niedziela, 26 października 2014 | linkuj jakie doznania ! artystyczne również ! .piękny ten Tarnów ....a ..i spotkanie z duchami ! Ty to masz szczęście ! szkoda jednak ,ze nie udało Ci się wygrac obrazka ....miła pamiątka by była , nie ?
nuta | 09:21 niedziela, 26 października 2014 | linkuj Dunajec pamiętam z dzieciństwa jak mi ukradła rwąca woda klapek i jak pływaliśmy z dzieciakami na oponie od traktora...jak sobie teraz pomyślę, że było to niezbyt bezpieczne i mądre to mnie ciary przechodzą.... Przez Tarnów zawsze przejeżdżamy jadąc do lub z Nowego Sącza :) I znowu podzieliłeś się z nami tym czego pewnie nie będziemy mogli sami obejrzeć, a te plamki to...jakieś archiwum x..czy cuś:):):)!?? Pozdrowionka dla Ewci i buziaki! Pa! Zaraz będę lecieć po Krzysztofa odebrać go z dworca bo wraca z tygodniowej "służby" u Mamci :)

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa enera