h km/h:

Cmentarz Żydowski Weissensee

Niedziela, 30 czerwca 2013 · dodano: 02.08.2013 | Komentarze 14

Cmentarz żydowski Weissensee to drugi pod względem wielkości cmentarz żydowski w Europie. Większy jest tylko w Łodzi. Jest w soboty zamknięty. Wybrałem się więc tym razem na wycieczkę w niedzielę.
Ten automat wyda nam dętkę, trzeba wrzucić 6 euro, wybrać rozmiary i po chwili dętka nasza. To informacja, gdyby komuś w Oranienburgu nagle było to potrzebne.

Oranienburg - Automat do wydawania dętek © benasek

W mieście udaje mi się sfotografować parkę szczygłów. To ich premiera na moim blogu. Najprawdopodobniej samiczka nie chciała być sfotografowana, za to samiec się ładnie zaprezentował.

Podoba mi się ten dom

Jadę wzdłuż kanału, obok mostu.

Tu oto wzgórze z poprzedniego wpisu.

Tym razem czasu mam sporo, więc wchodzę na nią, rower zostawiam na dole, przywiązany do słupa. Te wzgórze jest również widoczne z obwodnicy Berlina tzw. Ringu.

Tak wygląda widok z góry.

Żyje tu całkiem spora liczba jaskółek brzegówek, które w norkach mają swoje gniazda.

Żegnam górę, jadę dalej.

Ta budowla czeka jeszcze na moją wizytę. Nawet nie wiem dokładnie co to jest.

Tak niewiele trzeba by szara budka transformatorowa stała się dziełem sztuki.

Po kilku godzinach jestem u bram cmentarza. Tym razem jest otwarty.

Mężczyźni dostają żydowskie nakrycie głowy czyli jarmułkę, więc także i ja założyłem taką czapkę na głowę. Po prostu tradycja żydowska nakazuje, by mężczyźni odwiedzający cmentarz mieli jakiekolwiek nakrycie głowy. Skoro nie miałem żadnego, dostałem jarmułkę. Oprócz tego plan do ręki i można do godz. 17 spacerować po cmentarzu. W przeciwieństwie do na przykład żydowskiego cmentarza w Pradze, gdzie zwiedzanie kosztuje i to wcale niemało, tu jest to za darmo. Po chwili zdaję sobie sprawę, że znajduję się w naprawdę niezwykłym miejscu i opis jest chyba zbędny, gdyż zdjęcia pokażą to lepiej. Jak dla mnie, te miejsce jest jednym z najciekawszych punktów Berlina. Czasem wydawało mi się, że znalazłem się w dżungli, gdzie wśród bujnej roślinności zastałem ruiny jakiegoś wielkiego i tajemniczego miasta.

Powoli dochodziła 17, więc cmentarz zamykano. Myślałem o pochowanych tu ludziach, spotkanych pięknych budowlach - pomnikach i Światłości jaka nas wszystkich po tej drugiej stronie życia czeka.

Ładna piosenka, najpiękniej brzmi od 1:50 przez 11 sekund...
Kategoria Niemcy

Antykwa | 16:21 niedziela, 15 września 2019 | linkuj Masz rację, to miejsce wzbudza refleksje i różnorodne uczucia. Gdby to nie był cmentarz to stosowne było by określenie miejsce urokliwe, choć i tak wzbudza różne uczucia.
Szkoda że największe wrażenie robią budowle-pałacyki, prawie mauzolea, czyli nagrobki ludzi bogatych. Wszak po życiu już wszyscy są równi. Ale cóż, takie jest życie, nawet po życiu.
iskiereczka74
| 17:30 niedziela, 8 grudnia 2013 | linkuj I kolejne miejsce do odwiedzenia...Dziękujemy za inspiracje!
Pozdrower-y
edith&syl;
nuta | 17:29 wtorek, 20 sierpnia 2013 | linkuj Kochany Krzysiu! Mogę tak pisać bo mam takie przyzwolenie od męża, który właśnie jest na służbie, a ja nadrabiam zaległości blogowe:)Tak sobie myślę,że i tak nam dużo pokazałeś przez te 1,5 dnia. Ale najważniejsze,że udało nam się spotkać i pogadać! Notkę o pobycie u Was również zamieszczę, ale wszystko po kolei....Ucałuj Ewcię i jeszcze raz gorąco dziękujemy za gościnę i mile spędzony z Wami czas!!!!! A czy siatka założona ?
ewcia0706
| 19:21 niedziela, 11 sierpnia 2013 | linkuj piękna fotorelacja, zresztą jak zawsze...:) pozdrawiam
Gość | 17:41 wtorek, 6 sierpnia 2013 | linkuj Stara część cmentarza, nawet te proste macewy, są zdecydowanie bardziej urokliwe niż te nowsze grobowce. Cieszę się, że cię odwiedziłam. Pozdrawiam!
Mantis http://okruchy-i-ziarenka.blogspot.com/
wojtasroweras
| 11:57 niedziela, 4 sierpnia 2013 | linkuj Żydowska kultura jest niesamowita. Jeden naród, jedna ojczyzna, choć tak wiele miejsc narodzin, życie w diasporze... To wszystko sprawia, że aż chce się zagłębić w kolejne i kolejne tajemnice tej niezwykłej nacji. Gratuluję świetnej relacji, miałem ciarki oglądając zdjęcia i rozmyślając o tym co skrywa to miejsce. :)
Kajman
| 18:00 sobota, 3 sierpnia 2013 | linkuj Początkowo myślałem, że chodzi o jezioro w Austrii a to berlin:)

A propos nakrycia głowy, kaski uznają?
Trendix
| 12:53 sobota, 3 sierpnia 2013 | linkuj No nareszcie się ruszyłeś i znowu fajny wpis :)
Nefre
| 20:57 piątek, 2 sierpnia 2013 | linkuj Przepiękny cmentarz żydowski, piękna architektura. To okrągłe - co nie wiesz co to jest - to z pewnością są miejsca do przeglądu lokomotyw z kanałem. U nas w Tczewie takie są na kolei:)) Pozdrawiam
oelka
| 20:52 piątek, 2 sierpnia 2013 | linkuj Automat do dętek jest podobny do automatów jakie widywałem w Niemczech ale sprzedających... papierosy.
W Polsce na zachowanych cmentarzach żydowskich spotyka się głównie macewy, pomniki są w mniejszości.
Gewehr
| 19:57 piątek, 2 sierpnia 2013 | linkuj Cmentarz przepiękny. Sporo tam piękna, pomimo tego jaką rolę on spełnia. Muszę się kiedyś przejechać na Stare Powązki i zrobić fotki. Ta nekropolia, też ma super klimat.
Zarośnięty domek, chciał bym mieć taki na wsi:)
Fajnie że znów gdzieś pojechałeś i nam to przedstawiłeś.
Pozdrawiam
Dynio
| 19:51 piątek, 2 sierpnia 2013 | linkuj Obrośnięty budynek jest piękny. Cmentarz robi wrażenie. Mamy w Bytomiu taką nekropolię niestety otoczoną wysokim murem. Może kiedyś uda się zwiedzić.
Vilemo
| 18:49 piątek, 2 sierpnia 2013 | linkuj Coś pięknego.Nie wiem czy jest coś,co wzbudza we mnie takie uczucia, jak stare cmentarze i ruiny.
Czuję przez monitor klimat,atmosferę i zapach tego miejsca...
Tylko usiąść cichutko pod drzewem,skrzydłami twarz zasłonić i zadumać się na sensem,celem i wartością życia..
I pewnie nie jedna łza spod powiek przymkniętych by popłynęła...
Dziękuję Benasku.
robert13
| 18:08 piątek, 2 sierpnia 2013 | linkuj Rzeczywiście ze zdjęć ten cmentarz wygląda szczególnie, bardzo rozbudowany i taki zróżnicowany. Zgaduję, że mieści się on na dość sporej przestrzeni.

Ten automat do dętek ciekawa rzecz, po raz pierwszy takie coś widzę o.O

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa ieral